Verve

Equipe concernée : Espaces acoustiques et cognitifs

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Programme : FP7 IST call 7 ICT-2011.5.5 ICT for smart and personalized inclusion, Commission Européenne.

Période de réalisation : octobre 2011 – septembre 2014

Partenaires extérieurs : Trinity College Dublin (Irlande, coordinateur); Centre Hospitalier Universitaire de Nice; INRIA Sophia Antipolis, CNRS TELECOM ParisTech (France); Testaluna (Italie), Kainos (UK), Université de Zaragoza (Espagne) et Deutsches Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz (Allemagne).

          Le projet vise à l’amélioration de la qualité de vie de personnes à risque d’exclusion sociale due à la peur et l’apathie associés au vieillissement et aux troubles neurologiques. Le consortium travaillera sur la spécification, le développement et le test d’environnements virtuels personnalisés et peuplés d’humanoïdes, qui pourront être utilisés sur différents types de plateformes, allant de la salle immersive (CAVE) au téléphone intelligent.

          Les efforts de VERVE vont se concentrer sur trois situations, chacune ciblant un groupe différent de symptômes : la peur de tomber et la maladie de Parkinson, l’apathie et les troubles comportements reliée au déclin cognitif, en particulier dus à la maladie d’Alzheimer, et d’autres troubles émotionnels liés à l’anxiété. Bien que focalisés sur ces domaines au départ du projet les résultats de la recherche devraient être applicables à un éventail beaucoup plus large de situations.

          Le son 3D sera utilisé dans les situations immersives, de sorte à étudier les liens entre l’intégration visuo-auditive et l’émotion. La compréhension de l’impact affectif du rendu visuel et auditif d’un environnement virtuel, au niveau de la perception émotionnelle et au niveau du ressenti affectif, permettra la mise en place de nouvelles stratégies thérapeutiques pour les troubles liés à l’anxiété.

VERVE: Personalised Virtual Reality Scenarios for Groups at Risk of Social Exclusion

          The VERVE project aims to improve the quality of life for disadvantaged groups including older people and those with neurological disorders. The international project, funded by the European Commission FP7, is coordinated by Trinity College Dublin and includes collaborative partners in healthcare and academia.

          Researchers on the project are developing virtual reality (VR) and gaming interventions to support the treatment of people who are at risk of social exclusion due to fear and apathy associated with ageing or a neurological disorder. The VERVE consortium is applying leading edge research to simulate personalised and populated VR environments, 3D web graphics, and ‘serious’ games as a means to addressing some of the challenges faced by the target groups. A variety of clinical, laboratory and industry partners are helping to design the therapeutic tools and games, and evaluate their usefulness with participants.  The project team is working with the patients, as well as their carers, families, health professionals and relevant support organisations, to solicit ideas and feedback and to promote the project’s aims and achievements.

          VERVE’s efforts focus on three situations, each targeting a different group of participants: fear of falling and Parkinson’s disease; apathy related to cognitive decline and behavioural disturbances, in particular due to Alzheimer’s Disease; and other emotional disturbances linked to anxiety.  Although focusing on these areas initially, it is expected that the results of the research will be applicable to a much wider range of potentially disadvantaged individuals.

         Our specific role in the project is to use 3D sound to study the link between anxiety and auditoy-visual integration, in order to contribute to the development of new forms of therapy for disorders linked to anxiety.